Onderwijstransformatie. Binnenkort wordt daar in Brussel het EduNext LeerFestival aan gewijd. EduNext wil scholen inspireren en coachen om van binnenuit te transformeren zodat de leerling eigenaar wordt van zijn leerproces.
Als professioneel facilitator van creatieve processen bij MAAK! sluit ik me helemaal aan bij dit gedachtegoed, en ook als moeder van 3 stevige kerels ben ik verkocht. Mijn jongens gaan naar een creatief ervaringsgerichte basisschool, en hier lees je een persoonlijk voorbeeldje van de dingen die ons elke dag sterken in onze keuze.


Zweten van geluk

V, 8 jaar, werkt graag. Druk in de weer met gereedschappen. Creatieve oplossingen zoeken, verantwoordelijkheid nemen, mensen helpen. En dat hebben ze op zijn school goed begrepen! Hij wordt ingezet voor klusjes in het gebouw en de (moes)tuin en krijgt veel vertrouwen. Als ik hem in de nabewaking moet gaan zoeken, is hij altijd aan het werk: kampen in de tuin verstevigen, de omheining van de moestuin fixen, een klas uitkeren, samen met een kleuterjuf knutselwerkjes afwerken. Hij is meestal ook niet ècht blij mij dan te zien, want zijn klus is nog niet af…

Enkele weken geleden is hij met een vriend het tuinhuis op school beginnen opruimen. Speelgoed, tuingereedschap, materiaal voor de bosklassen; er was geen doorkomen meer aan! Intussen is het daarbinnen spik en span, en zijn de twee jongens benoemd tot tuinkotverantwoordelijken. Ze nemen hun taak erg serieus en worden daar alom voor geprezen.

We kennen V echter ook als een jongen die er soms ‘de kantjes vanaf loopt’ met uitdagend en pesterig gedrag; die brutaal en baldadig de grenzen van het toelaatbare aftast. Hij loopt op die manier wel eens een straf op of moet een herstelactie of -gesprek doen.
Bovendien leest en schrijft hij erg moeizaam; hij moet er – ook naschools – heel veel extra energie insteken, wordt er onzeker van, zou met momenten liever gewoon afhaken.
Dat doet hij echter niet; hij gaat met groot plezier naar school, omdat ze daar zijn talenten hebben (h)erkend en er ook écht op inzetten. Het is prachtig om te zien hoe hij daar dan staat te blinken (en te zweten), helemaal in zijn kracht! Noch zijn ongewenst gedrag, noch zijn dreigende onzekerheid krijgen op die manier de kans om echt de bovenhand te nemen.

Een van de leerkrachten die hier bij hem sterk op inzet tijdens de ‘vrije momenten’, is de juf van de grote kleuters, waar V eigenlijk altijd al een heel fijne band mee had. Zij doet hem werken en zweten, stelt verwachtingen, geeft hem verantwoordelijkheden en soigneert hem geregeld met complimentjes en (heel belangrijk!) iets lekkers. En hij wordt daar zo gelukkig van!

Nu was die juf onlangs jarig, en V wilde haar kost wat kost een bos bloemen cadeau doen. Daar was echt geen ontkomen aan, dus hij met papa de avond ervoor nog naar de winkel, met zijn eigen zakgeld! Twee bosjes rozen, thuis samen mooi tot een boeket gevormd, kaartje er aan met ‘gekkige verjaardag’… Hij had ‘gelukkige’ fout geschreven, met groot verdriet tot gevolg. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk kon hij ook zien dat een fout soms leidt tot iets nieuws dat best leuk is: ‘gekkige’ past zelfs bij de leerkracht voor wie het boeket bestemd was.

En de juf? Ik hoef je niet te vertellen hoe blij ze was met haar boeket. En ze werd nog blijer toen ze mij ‘s avonds wilde bedanken en ik zei dat het helemaal V’s eigen initiatief én zakgeld was; dat had hij er uit bescheidenheid zelfs niet bij verteld.


Je herkent hier tussen de regels een aantal fundamenten voor transformatie en innovatie die niet alleen voor onderwijs gelden: eigenaarschap, verbondenheid, talent en kracht, creatief denken én doen. Net die elementen vormen ook de kern van de aanpak van MAAK! en dat is niet toevallig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *